Az IKT foglalkozásunk végcélja egy weblap megtöltése tartalommal, páros-és csoportmunka keretében, hálózati tanulás keretében, vagyis masszív konnektivista pedagógiai szellemben. Reméljük, diákjaink "vevők" lesznek a feladatokra. Egy kollégámmal megosztottam félelmeimet, amelyben kifejtettem, hogy talán nem is fog nekik tetszeni az ötlet, illetve ennyi idő alatt talán nem bírunk el a feladatokkal (hiába próbáltam leredukálni és minél változatosabbá tenni a foglalkozás feladatait). Válaszként azt kaptam, hogy nyugalom, ezek a gyerekek "ZS"-generációsok (utalva Prensky digitális bennszülött-bevándorló elméletére), minden rendben lesz. Hát, úgy legyen, gondoltam.
Ilyen szellemben újra átgondoltam a foglalkozásvázlatot, és kialakult végleges formája. A gyerekek bevezetésképpen egy szóforgó-feladatot fognak csinálni, eközben kicsit megmozgatódnak. Utána pedig belekezdünk a nagy munkába, a weblap-szerkesztésbe. A weblapot, a keretrendszert, és a foglalkozáshoz, illetve általában a Műhelyhez kapcsolódó kérdőívet már jó előre elkészítettem, de természetesen a tanulóink bármikor bármilyen stílust vagy hátteret megváltoztathatnak - hiszen közösen építjük az oldalt!
(Az infokommunikációról, a konnektivista pedagógiáról a post végén vagy egy külön postban számolok majd be - az élő közvetítésnek ez nem lehet része.)
A tervek szerint elkezdődött szóforgóval a műhelyfoglalkozás. A készített plakátokat lentebb találhatók. A három téma a közösségi média, a blog, illetve a kommunikáció volt. Az alkalmazott módszer lényege, hogy egy-egy adott csoport kap egy fogalmat, kifejezést vagy jelenséget, amelyről brainstorming jelleggel összegyűjti a csoport összes gondolatát. Aztán a csoportok tagjai csoportokban eggyel arrébb vándorolnak, és az ott található buborékábrához hozzáteszik a saját gondolataikat, tehát kiegészítik a korábbi csoportokat. Az eredmények itt látható.
A "blog" buborék bemutatása |
A "kommunikáció" buborék |
A "social media" vagy "közösségi média" buborék értelmezése |
A buborékok értelmezése és értékelése után még egy fontos dologra került sor - a Műhelyben is érdemes szót ejtenünk a szakmai blogról. A blogolás, a naplózás a szakmai tevékenységek mindennapos velejárója lehet. Ennek módszertanát, ötlettárát és lehetséges kimenetelés próbáltuk elemezni a gyerekekkel. Megértettük közösen, hogy ez a szakmai blog mindenki számára elérhetővé teszi a készült anyagainkat, hasznos és a a tehetségműhely jövője szempontjából talán meghatározó jelentőségű.
A blog és a Facebook-profil bemutatása után megkezdődhetett a mai foglalkozás gerincét adó közös munka.
Elkezdődött a weblapok szerkesztése, illetve a prezentációk elkészítése, négy adott témában, amelyek jelenlegi vagy korábbi megvalósult projektmunkák témakörei voltak. A Műhely 4 csoportra oszlott. A tervek szerint a kész prezentációkat beágyazzuk a weblapba, majd később a blogba is. A csoportok tagjai szándékosan nem egymás mellett ülő tanulók voltak.
Nyilvánvalóan nem egy iskolában lennénk, ha nem akadtak volna technikai fennakadások. A cyberterem rendeltetésszerűen működött (eltekintve attól, hogy a "varázstoll" nem operált a táblához), de a Google-fiókokkal voltak problémák - különösen azért, mert a tanulóink nagy része egészen a mai napig nem is rendelkezett G-fiókkal.
Nagyjából 50 perce kezdődött a lázas munka, és a csapatok lassan 100%-ra hozzák fel prezentációjukat. Kommunikációs csatornaként Facebook chatet vagy Google Talk-ot használnak - bár másokat is ajánlottak egymásnak, végül a csoportok mindegyike ennél a kettőnél maradtak. A gyerekek feladata ugyanis az volt, hogy úgy oldják meg a feladatot, mintha a csoportok tagjai különböző kontinenseken élnének, tehát csak hálózatban tudnak kommunikálni. Ennek megfelelően szóbeli kommunikációra utaló jelet (na jó, legalábbis egy darabig :) nem nagyon lehetett hallani.
A dolgozó ifjúság |
Elkészültek a prezentációk, amelyeket már csak nagy műgonddal be kellett ágyazni az előre elkészített weblapba. Ez sem volt egyszerű munka, hiszen tanulóink 0%-a találkozott eddig a "beágyazás" fogalmával. Na sebaj, gondoltam, épp itt az ideje ennek is. A csoportvezetőkkel megosztottam a weblapot, akik aprólékosan elvégezték a munkát. Már csak a bemutatás és az értékelés volt hátra.
Lássunk erről is néhány fotót!
A prezentációk bemutatása |
A prezentációk bemutatása is nagy sikerrel zárult. Jómagam azt gondolom, hogy a prezentációk jó minőségűek, sőt, kivitelük is igényes. Tanulóink mindent megtettek, az utolsó utáni pillanatban is még 2 perc türelmet kértek, hogy még a videót, még azt a képet vagy azt a pár szót hadd tehessék be a prezibe. Fontos tudnunk, hogy korábban egyikőjük sem találkozott még hasonló módszertannal, sosem osztottak meg vagy ágyaztak be ilyenformán digitális tartalmakat.
Pedagógiai és földrajzi-környezeti értelemben - figyelembe véve a foglalkozás pedagógiai és oktatási céljait, illetve a felhasznált módszertant - a foglalkozást eredményesnek és sikeresnek ítélem. Kíváncsian várjuk azonban a tanulóink véleményét kikérő kérdőív eredményét is, amelyet - a Műhely résztvevőinek engedélyével - aggregáltan publikálni fogjuk.
Köszönjük mindenkinek, aki ma velünk tartott, és együtt élvezte a közös szakmai és csapatfejlődést. Várunk mindenkit legközelebb is!
Környészkedésre fel!
Pedagógiai és földrajzi-környezeti értelemben - figyelembe véve a foglalkozás pedagógiai és oktatási céljait, illetve a felhasznált módszertant - a foglalkozást eredményesnek és sikeresnek ítélem. Kíváncsian várjuk azonban a tanulóink véleményét kikérő kérdőív eredményét is, amelyet - a Műhely résztvevőinek engedélyével - aggregáltan publikálni fogjuk.
Köszönjük mindenkinek, aki ma velünk tartott, és együtt élvezte a közös szakmai és csapatfejlődést. Várunk mindenkit legközelebb is!
Környészkedésre fel!
Tetszik :) Ügyesek a kollégák! A "Tetszik" gomb viszont hibát jelez!
VálaszTörlésÜdv, Imre
Köszönjük! A gyerekekre legyünk büszkék!
VálaszTörlésA Facebook html-t próbálom javítani. Ha esetleg van valakinek jól bevált HTML kódja, akkor szívesen fogadom.
Köszönettel:
Farkas BP
KörnyÉszMűhely
Verseghy Ferenc Gimnázium