2011. április 8., péntek

Élő IKT foglalkozás!

Kedves Olvasóink! Most olyannal próbálkozunk, amelyet oktatási körülmények között még nagyon ritkán (elismerem, még sosem) találkoztam (ez nyilván tapasztalatlanságomból fakad, aki látott már ilyet, kommentelésre fel!). Élő közvetítés fog zajlani a Verseghy Ferenc Gimnázium KörnyÉszMűhelyének IKT-foglalkozásáról. A diákjaink természetesen tudnak erről, de a keretrendszerről, a pontos feladatokról még nincs információjuk - egyrészt azért, mert részben "titokként" kezeljük a feladatokat, másrészt éppen eddig a pillanatig az óráikon ültek :)

Az IKT foglalkozásunk végcélja egy weblap megtöltése tartalommal, páros-és csoportmunka keretében, hálózati tanulás keretében, vagyis masszív konnektivista pedagógiai szellemben. Reméljük, diákjaink "vevők" lesznek a feladatokra. Egy kollégámmal megosztottam félelmeimet, amelyben kifejtettem, hogy talán nem is fog nekik tetszeni az ötlet, illetve ennyi idő alatt talán nem bírunk el a feladatokkal (hiába próbáltam leredukálni és minél változatosabbá tenni a foglalkozás feladatait). Válaszként azt kaptam, hogy nyugalom, ezek a gyerekek "ZS"-generációsok (utalva Prensky digitális bennszülött-bevándorló elméletére), minden rendben lesz. Hát, úgy legyen, gondoltam.

Ilyen szellemben újra átgondoltam a foglalkozásvázlatot, és kialakult végleges formája. A gyerekek bevezetésképpen egy szóforgó-feladatot fognak csinálni, eközben kicsit megmozgatódnak. Utána pedig belekezdünk a nagy munkába, a weblap-szerkesztésbe. A weblapot, a keretrendszert, és a foglalkozáshoz, illetve általában a Műhelyhez kapcsolódó kérdőívet már jó előre elkészítettem, de természetesen a tanulóink bármikor bármilyen stílust vagy hátteret megváltoztathatnak - hiszen közösen építjük az oldalt!

(Az infokommunikációról, a konnektivista pedagógiáról a post végén vagy egy külön postban számolok majd be - az élő közvetítésnek ez nem lehet része.) 

A tervek szerint elkezdődött szóforgóval a műhelyfoglalkozás. A készített plakátokat lentebb találhatók. A három téma a közösségi média, a blog, illetve a kommunikáció volt. Az alkalmazott módszer lényege, hogy egy-egy adott csoport kap egy fogalmat, kifejezést vagy jelenséget, amelyről brainstorming jelleggel összegyűjti a csoport összes gondolatát. Aztán a csoportok tagjai csoportokban eggyel arrébb vándorolnak, és az ott található buborékábrához hozzáteszik a saját gondolataikat, tehát kiegészítik a korábbi csoportokat. Az eredmények itt látható.

A "blog" buborék bemutatása
A "kommunikáció" buborék

A "social media" vagy "közösségi média" buborék értelmezése

A buborékok értelmezése és értékelése után még egy fontos dologra került sor - a Műhelyben is érdemes szót ejtenünk a szakmai blogról. A blogolás, a naplózás a szakmai tevékenységek mindennapos velejárója lehet. Ennek módszertanát, ötlettárát és lehetséges kimenetelés próbáltuk elemezni a gyerekekkel. Megértettük közösen, hogy ez a szakmai blog mindenki számára elérhetővé teszi a készült anyagainkat, hasznos és a a tehetségműhely jövője szempontjából talán meghatározó jelentőségű. 



A blog és a Facebook-profil bemutatása után megkezdődhetett a mai foglalkozás gerincét adó közös munka.

Elkezdődött a weblapok szerkesztése, illetve a prezentációk elkészítése, négy adott témában, amelyek jelenlegi vagy korábbi megvalósult projektmunkák témakörei voltak. A Műhely 4 csoportra oszlott. A tervek szerint a kész prezentációkat beágyazzuk a weblapba, majd később a blogba is. A csoportok tagjai szándékosan nem egymás mellett ülő tanulók voltak.

Nyilvánvalóan nem egy iskolában lennénk, ha nem akadtak volna technikai fennakadások. A cyberterem rendeltetésszerűen működött (eltekintve attól, hogy a "varázstoll" nem operált a táblához), de a Google-fiókokkal voltak problémák - különösen azért, mert a tanulóink nagy része egészen a mai napig nem is rendelkezett G-fiókkal.

Nagyjából 50 perce kezdődött a lázas munka, és a csapatok lassan 100%-ra hozzák fel  prezentációjukat. Kommunikációs csatornaként Facebook chatet vagy Google Talk-ot használnak - bár másokat is ajánlottak egymásnak, végül a csoportok mindegyike ennél a kettőnél maradtak. A gyerekek feladata ugyanis az volt, hogy úgy oldják meg a feladatot, mintha a csoportok tagjai különböző kontinenseken élnének, tehát csak hálózatban tudnak kommunikálni. Ennek megfelelően szóbeli kommunikációra utaló jelet (na jó, legalábbis egy darabig :) nem nagyon lehetett hallani.

A dolgozó ifjúság
Elkészültek a prezentációk, amelyeket már csak nagy műgonddal be kellett ágyazni az előre elkészített weblapba. Ez sem volt egyszerű munka, hiszen tanulóink 0%-a találkozott eddig a "beágyazás" fogalmával. Na sebaj, gondoltam, épp itt az ideje ennek is. A csoportvezetőkkel megosztottam a weblapot, akik aprólékosan elvégezték a munkát. Már csak a bemutatás és az értékelés volt hátra.
Lássunk erről is néhány fotót!

A prezentációk bemutatása
A prezentációk bemutatása is nagy sikerrel zárult. Jómagam azt gondolom, hogy a prezentációk jó minőségűek, sőt, kivitelük is igényes. Tanulóink mindent megtettek, az utolsó utáni pillanatban is még 2 perc türelmet kértek, hogy még a videót, még azt a képet vagy azt a pár szót hadd tehessék be a prezibe. Fontos tudnunk, hogy korábban egyikőjük sem találkozott még hasonló módszertannal, sosem osztottak meg vagy ágyaztak be ilyenformán digitális tartalmakat.

Pedagógiai és földrajzi-környezeti értelemben - figyelembe véve a foglalkozás pedagógiai és oktatási céljait, illetve a felhasznált módszertant - a foglalkozást eredményesnek és sikeresnek ítélem. Kíváncsian várjuk azonban a tanulóink véleményét kikérő kérdőív eredményét is, amelyet - a Műhely résztvevőinek engedélyével - aggregáltan publikálni fogjuk.

Köszönjük mindenkinek, aki ma velünk tartott, és együtt élvezte a közös szakmai és csapatfejlődést. Várunk mindenkit legközelebb is!

Környészkedésre fel!




2 megjegyzés:

  1. Tetszik :) Ügyesek a kollégák! A "Tetszik" gomb viszont hibát jelez!
    Üdv, Imre

    VálaszTörlés
  2. Köszönjük! A gyerekekre legyünk büszkék!
    A Facebook html-t próbálom javítani. Ha esetleg van valakinek jól bevált HTML kódja, akkor szívesen fogadom.

    Köszönettel:
    Farkas BP
    KörnyÉszMűhely
    Verseghy Ferenc Gimnázium

    VálaszTörlés