2011. március 28., hétfő

A nyitány

Február végén, a pályázat elbírálásának tükrében a korábban megcélzott tanulóinkat tájékoztattuk, hogy terveink realitást nyertek, és elindulhat a közös program, a közös út. Március 4-én tartottuk nyitófoglalkozásunkat, amely elsősorban a következő célokat szolgálta:

(1) tanulóink ismerkedjenek össze egymással és oktatóikkal;
(2) végezzük el a kijelölt és a Műhely profiljának és célrendszerének megfelelő pszichológiai tesztfelvételeket;
(3) játsszunk, beszélgessünk, gondolkozzunk együtt.

A tehetségfejlesztés témában is jártas és végzett iskolapszichológusunk segítségével összeállított tesztfelvételi eljárás, illetve a csoportdinamikai játékok adták meg a kellő hangulatot a féléves munkának.

Páros interjúval mutatkoztak be a Műhely tagjai. Természetesen a Műhelyt vezető tanárok is részt vettek az interjúztatásban. Igazi élmény volt - mondhatom. Talán nem csak nekünk.

Kezdésnek egy kis játékos tesztet oldottunk meg, amellyel tanulóink koncentrálóképességét és többszempontú megfigyelőképességét próbáltuk tesztelni, illetve természetesen kellőképpen jót derülni a válaszokon. Mindenkinek javasoljuk, hogy pillantson bele ebbe a feladatsorba. Egyszer majd elrejtjük a megoldásokat is valamelyik postba. Talán mondanom sem kell, nekünk is problémát jelentett egyik-másik kérdés, majd a halántékunkon való tenyércsapkodás közepette rádöbbentünk persze mindenre - és ami az élményszerűségét nyújtotta, hogy együtt próbáltuk megfejteni őket.
A kiegészítő feladat a "Földgömb-próba" volt, miszerint el tudunk-e helyezni vízzel teli poharakat a Föld pólusain úgy, hogy a víz mindig a "megfelelő" állásban legyen a pohárban. Tanulóink hiba nélkül vették az akadályt.

Hosszú menetelés következett ezután - több mint egy óra a tesztek felvételére. Mindenki elfáradt közben, hiába tartottunk pár perces pihenőket. Ne felejtsük, hogy péntek délután igazi dicséret illet minden résztvevőt - nem pusztán a részvételért, hanem azért, mert a részvétel kifejezetten konstruktív volt. A tesztek eredményéről iskolapszichológusunk néhány oldalas összefoglalót készít, amelyet - figyelembe véve a Műhely tagjainak jogait, méltóságát és érdekeit - röviden ismertetünk egy későbbi alkalommal.
Mi úgy éreztük, a Műhely személyiségpszichológiai megközelítéséhez, a tanulóink gyenge és erős oldalának megismeréséhez, az egyes speciális esetek feltérképezéséhez szükséges volt ezen áldozat. Tanulóink fáradtságról és monotonitásról számoltak be. Érthető, de - mint később ők maguk jelezték - nem jelentett számukra - hosszútávon - gondot: tudták, ez is része a folyamatnak.

Rövid szünet után és felfrissülés után folytattuk a nyitófoglalkozást. Tudható volt, hogy mély földrajzi-környezeti tartalmak átadásával, logikai képességfejlesztéssel hasztalan volna próbálkoznunk - mind tanulói, mind tanári oldalról a kimerültség jelei mutatkoztak. A terv szerint haladtunk tovább, csapatépítés következett, amelybe óriási elánnal vetette bele magát mindenki. Nem érdemes minden esetben kiemelnem, de a Műhely pedagógus vezetői legalább annyira szívesen vesznek részt ilyen játékokban, mint diákjaink. 
Mimikával és testbeszéddel kialakított születési idővonal mentén csapatokra bontottuk a környészeket. Együtt próbáltuk egyre zsugorodó újságpapírokra ráállítani az egész csapatot (5 fős csapatokról lévén szó, A/4-es méretnél megálltunk :) de izzasztó feladatnak (szó szerint is) minősült az Igaz-Feláll játék is.

Mint olyat, minden csoporteseményt - azóta is - igyekszünk csoportmegbeszéléssel zárni, ahol megbeszélhetjük élményeinket, mindenki elmondhatja véleményét, kritikáit. Igen, szabadon, oda és vissza is. Furcsa lehet ez egy frontális tanórához képest. Nekünk pedig éppen az a célunk, hogy kölcsönös bevonással, közös élményekkel, partneri viszonnyal jussunk előrébb - legyünk akár gyerekek vagy (ki jobban, ki kevésbé) rejtett gyerekek felnőttként.

Fontos feladata volt még az első alkalomnak, ami azóta is végigkísér minket. A Műhely arculattervezése, közös beleegyezés a Facebook-profil kialakításához, illetve a szakmai blog beindításához. Hamarosan elkészül a Műhely logója, amely fémjelzi majd a profiloldalunkat, illetve közös "zászlót" jelent majd mindannyiunknak.

Rengeteg tervünk van az elkövetkezőkben. A nyitófoglalkozás után pedagógiai értékelésünk középpontjába a "Hogyan tovább" c. kérdés helyeződött. Kész pályázati programunk iránymutatást adott, de nem tartottuk progresszívnek, ha szorosan ragaszkodunk hozzá - a tematika váza megmaradt, de az előre elhatározott időbeosztás megdőlni látszott, sok szempontból. A foglalkozások címe és tartalma mit sem változott azóta sem, de a profilja, az egyes foglalkozások belső koherenciája szinte az utolsó pillanatig alakul. Talán jól is van ez így. Nem akartuk rögzített tartalmakhoz rögzíteni a környészeket, végül így rögzítve a földhöz az egész KörnyÉszMűhelyt.

Célunk nem változott, csak az eszközök módosultak picit. Folytatjuk a menetelést! Jajj, képeket is csatolunk majd mindenképpen! Előbb még ki kell válogatni a gyerekekkel a publikálásra alkalmas képeket és videókat...

Környészkedésre fel!






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése